18 maart 2022

Kiezers bedankt! Hoe nu verder?

Beste Oldambtsters,

Oldambt heeft gesproken, gisteren werd de definitieve uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen bekend. De meeste kiezers gaven de PvdA het vertrouwen om het gemeentebestuur te gaan vormen. Ook vanaf deze plek bedanken we de kiezers voor het uitbrengen van hun stem en de bijdrage die jullie daarmee leveren aan de lokale democratie. In het bijzonder danken we alle mensen die op de PvdA hebben gestemd. Hieruit spreekt voor ons het rotsvaste vertrouwen in de PvdA en in onze sociale lokale agenda. En daar gaan we vol energie en daadkracht voor!

De uitslag is een ingewikkelde puzzel, die we voor de komende jaren vooral goed willen gaan leggen. Gemeentebelangen heeft net als ons 4 zetels gekregen. Dan zijn er een aantal partijen met 3 en 2 zetels. Maar liefst 5 partijen kregen 1 zetel. Het meest logische is nu, om te proberen een meerderheidscollege samen te stellen. Een college van partijen die een meerderheid van 13 zetels of meer vormen in de gemeenteraad. Daarmee doen we recht aan de uitslag en zorgen we voor een stabiel bestuur. Maar met deze versnippering is dat uiteraard iets lastiger.

Wat ons betreft betekent dit, dat we sowieso deze uitslag met alle partijen willen duiden. Als grootste partij hebben we het initiatief genomen om een duidingsdebat aan te vragen, en deze staat inmiddels gepland op 30 maart. Dit willen we nadrukkelijk doen met de nieuwe Raad (waaronder ook nieuwe partijen) en deze wordt dan eerst geïnstalleerd op diezelfde 30 maart.

We willen een transparant proces en houden u waar dit kan op de hoogte van de verdere stappen. Tegelijkertijd weet u net als wij dat een bepaalde vertrouwelijkheid bij onderhandelingen ook noodzakelijk is voor een gedegen en gedragen succes. Heeft u vragen, stel ze gerust. Het gaat tenslotte om uw gemeentebestuur.

Met vriendelijke groet,

Gert Engelkens